Dotazník
pro slyšící
potomky hluchých rodičů
Získané
informace se zavazuji ponechat anonymní.
Poznámky (osnovu) použij pro sepsání „krátkého“ vyprávění o svém životě a svých názorech jako slyšícího dítěte hluchých rodičů.
Tyto poznámky mohou sloužit také jako dotazník, nechám na tobě (vyznač odpověď, uveď ano/ne, doplň a rozveď odpověď pod otázky nebo dle potřeby na další list papíru atd.).
Použité
zkratky:
S-
slyšící
H-
hluchý, hluchá ( použij popřípadě zkratky: N jako Neslyšící,
či SP jako sluchově postižený, nebo
Ne jako nedoslýchavý/á)
ZJ-
znakový jazyk
MJ
– mluvený jazyk
Ty
a tvoje rodina
uveď svůj věk:
rodiče
(prosím vyber jednu zkratku pro každého z nich – H, N, SP, Ne)
maminka
- tatínek
sourozenci
(počet, S, H, starší, mladší - o
kolik let?):
bratr
- sestra
zvláštnosti (možné uvést například: babička ve společné domácnosti do mých 10 let, nebo od 7 let žiji pouze s tatínkem či maminkou atd.)
Přiblížení
komunikace v tvé rodině
ZJ
jako jediný (dominantní) způsob dorozumění dítěte s rodiči a rodičů
s dítětem (provázeno prstovou abecedou)
MJ
v komunikaci dítě - rodič
je doprovázen znaky či jednoduchým ZJ a neverbálními projevy – mimikou,
převažuje tak odezírání rodičů
Je
tvé dorozumívání s oběma rodiči stejné? Jak vypadá, případně v čem
se liší?
ZJ
mezi rodiči (nebo jiný způsob?)
jiné způsoby dorozumívání (např. písemná forma - kdo s kým?, aj.)
*
Jaké
jsou tvé zkušenosti z dětství s tlumočením tvým rodičům? Máš
na toto tlumočení dobré/špatné vzpomínky, proč?
*
Věnuješ
se dnes práci, která souvisí se „světem N“ (jsi tlumočník, pracuješ v organizaci
Neslyšících nebo v organizaci pro Neslyšící)? Prosím
krátce charakterizuj.
*
Co
si myslíš o potřebě lidí, se stejnou životní zkušeností, setkávat se a
společně vzpomínat na dětství? Myslíš, že tak můžeme obohatit
jeden druhého? Chtěl/a by ses setkat s jinými S dětmi H rodičů?
*
Myslíš,
že tvé zážitky (zkušenosti, názory) by
mohly upozornit, ať už H rodiče, kteří mají S děti, nebo pedagogy dětí
ve stejné životní situaci jako byla tvá, na specifické problémy spojené s výchovou
a vzděláváním? Na
jaké především?
*
Ocitneš-li se v situaci, kde jsou N a S ve vzájemné komunikaci jaký způsob dorozumívání zvolíš? Uvědomuji si, že je důležité na koho konkrétně mluvíš, či znakuješ. A také je-li tvé vyjadřování přímo sledováno N. Můžeš tvou komunikaci charakterizovat na základě zmíněných situací. Děkuji.
Možnosti:
znakuji - mluvím - znakuji a mluvím současně - další způsoby (prstová abeceda, pantomima, psaní) - rozvěď dle potřeby
Uveď slovně u každého způsobu přibližnou škálu častosti
či preferovanosti (např. vždy, někdy, více, často, nikdy, málokdy atd.),
děkuji.
*
Znáš
etický kodex tlumočníků ZJ? Pokud ano, řídíš se některými body z kodexu
(jakými), či naplňuješ jeho „myšlenku“ jako celek?
*
Co
dále tě ještě napadá k tomuto tématu?