Zákon č. 384/2008 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ze dne 23. září 2008,
kterým se mění zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči
ČÁST PRVNÍ
§ 1
Úvodní ustanovení
(1) Tento zákon
upravuje používání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých
osob jako jejich dorozumívacích prostředků.
(2) Neslyšící a hluchoslepé
osoby mají právo svobodně si zvolit z komunikačních systémů uvedených
v tomto zákoně ten, který odpovídá jejich potřebám. Jejich volba musí
být v maximální možné míře respektována tak, aby měly možnost
rovnoprávného a účinného zapojení do všech oblastí života společnosti
i při uplatňování jejich zákonných práv.
§ 2
Definice základních pojmů
(1) Za neslyšící
se pro účely tohoto zákona považují osoby, které neslyší od narození,
nebo ztratily sluch před rozvinutím mluvené řeči, nebo osoby s úplnou či
praktickou hluchotou, které ztratily sluch po rozvinutí mluvené řeči, a osoby
těžce nedoslýchavé, u nichž rozsah a charakter sluchového
postižení neumožňuje plnohodnotně porozumět mluvené řeči sluchem.
(2) Za hluchoslepé
se pro účely tohoto zákona považují osoby se souběžným postižením
sluchu a zraku různého stupně, typu a doby vzniku, u nichž
rozsah a charakter souběžného sluchového a zrakového postižení
neumožňuje plnohodnotný rozvoj mluvené řeči, nebo neumožňuje
plnohodnotnou komunikaci mluvenou řečí.
§ 3
Komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob
Komunikačními
systémy neslyšících a hluchoslepých osob se pro účely tohoto zákona
rozumí český znakový jazyk a komunikační systémy vycházející z českého
jazyka.
§ 4
Český znakový jazyk
(1) Český znakový
jazyk je základním komunikačním systémem těch neslyšících osob v České
republice, které jej samy považují za hlavní formu své komunikace.
(2) Český znakový
jazyk je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený
specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich
postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části
trupu. Český znakový jazyk má základní atributy jazyka, tj. znakovost,
systémovost, dvojí členění, produktivnost, svébytnost a historický
rozměr, a je ustálen po stránce lexikální i gramatické.
(3) Český znakový
jazyk může být využíván jako komunikační systém hluchoslepých osob v
taktilní formě, která spočívá ve vnímání jeho výrazových prostředků
prostřednictvím hmatu.
§ 5
zrušen
§ 6
Komunikační systémy vycházející z českého jazyka
(1) Komunikačními
systémy neslyšících a hluchoslepých osob vycházejícími z českého
jazyka jsou znakovaná čeština, prstová abeceda, vizualizace mluvené češtiny,
písemný záznam mluvené řeči, Lormova abeceda, daktylografika, Braillovo
písmo s využitím taktilní formy, taktilní odezírání a vibrační
metoda Tadoma.
(2) Znakovaná čeština
využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě
nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou
pohybem a postavením rukou ukazovány jednotlivé znaky, převzaté z českého
znakového jazyka. Znakovaná čeština v taktilní formě může být využívána
jako komunikační systém hluchoslepých osob, které ovládají český
jazyk.
(3) Prstová
abeceda využívá formalizovaných a ustálených postavení prstů a dlaně
jedné ruky nebo prstů a dlaní obou rukou k zobrazování
jednotlivých písmen české abecedy. Prstová abeceda je využívána zejména
k odhláskování cizích slov, odborných termínů, případně dalších
pojmů. Prstová abeceda v taktilní formě může být využívána jako
komunikační systém hluchoslepých osob.
(4) Vizualizace
mluvené češtiny je zřetelná artikulace jednotlivých českých slov ústy
tak, aby bylo umožněno nebo usnadněno odezírání mluveného projevu
osobami, které ovládají český jazyk a odezírání preferují jako
prostředek své komunikace.
(5) Písemný záznam
mluvené řeči je převod mluvené řeči do písemné podoby v reálném čase.
Pro potřeby hluchoslepých se písemný záznam provádí zvětšeným písmem
nebo Braillovým písmem.
(6) Lormova
abeceda je dotyková dlaňová abeceda, při které se jednotlivá písmena
vyznačují pomocí ustálených pohybů a dotyků prováděných na
dlani a prstech ruky příjemce sdělení.
(7) Daktylografika
je vpisování velkých tiskacích písmen zpravidla do dlaně ruky příjemce
sdělení.
(8) Braillovo písmo
s využitím taktilní formy umožňuje zobrazovat písmena abecedy ustálenými
dotyky na dvou prstech jedné ruky nebo více prstech obou rukou příjemce sdělení
s využitím kódového systému Braillova písma.
(9) Taktilní odezírání
je založeno na vnímání mluvené řeči pomocí odhmatávání vibrací
hlasivek mluvčího.
(10) Vibrační
metoda Tadoma je založena na vnímání mluvené řeči pomocí odhmatávání
vibrací hlasivek, pohybů dolní čelisti, rtů a tváří mluvčího.
nadpis vypuštěn
§ 7
Používání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých
osob
Neslyšící a hluchoslepé
osoby mají právo na
a) používání
komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob,
b) vzdělávání
s využitím komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých
osob,
c) výuku komunikačních
systémů neslyšících a hluchoslepých osob, kterou upravuje jiný právní
předpis^1).
§ 8
(1) Neslyšící a hluchoslepé
osoby mají při návštěvě lékaře, vyřizování úředních záležitostí
a při zajišťování dalších nezbytných potřeb právo na tlumočnické
služby zajišťující tlumočení v jimi zvoleném komunikačním systému
uvedeném v tomto zákoně. Podmínky poskytování tlumočnických služeb
stanoví jiný právní předpis^2).
(2) Neslyšícím
a hluchoslepým osobám, kterým byly z důvodu úplné nebo
praktické hluchoty nebo hluchoslepoty přiznány mimořádné výhody II.
stupně (průkaz ZTP) nebo III. stupně (průkaz ZTP/P), jsou tlumočnické
služby při soudním řízení poskytovány bezplatně.
(3) Neslyšícím
a hluchoslepým žákům středních škol a neslyšícím a hluchoslepým
studentům vyšších odborných škol a vysokých škol, kterým byly z důvodu
úplné nebo praktické hluchoty nebo hluchoslepoty přiznány mimořádné výhody
II. stupně (průkaz ZTP) nebo III. stupně (průkaz ZTP/P), jsou tlumočnické
služby poskytovány bezplatně za podmínek stanovených prováděcím právním
předpisem.
§ 9
Rodiče, u jejichž
dítěte byla diagnostikována praktická nebo úplná hluchota^3) nebo
hluchoslepota, mají právo na bezplatnou výuku v kursech komunikačních
systémů neslyšících a hluchoslepých osob.
§ 10
Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy stanoví vyhláškou
a) podmínky a rozsah
tlumočnických služeb poskytovaných bezplatně neslyšícím a hluchoslepým
žákům a studentům podle § 8 odst. 3,
b) obsah a rozsah
kurzů podle § 9.
ČÁST DRUHÁ
(§ 11) zrušen
ČÁST TŘETÍ
(§ 12) zrušen
ČÁST ČTVRTÁ
§ 13
Účinnost
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení, s výjimkou § 8 až 12, které nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 1999.
Zeman v. r.
Havel v. r.
Tošovský v. r.
1) § 16 odst. 7
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona
č. 384/2008 Sb.
2) § 86a zákona
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.
155/1998 Sb.
2) Zákon č.
108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
3) Vyhláška č.
207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob
jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory, ve znění
vyhlášky č. 156/1997 Sb.
3) Vyhláška č.
207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob
jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory, ve znění
vyhlášky č. 156/1997 Sb. a vyhlášky č. 62/2008 Sb.